BOXTEL - David Andreae uit Boxtel is de organisator achter een reeks van vier benefietconcerten in de Protestantse kerk in Boxtel waarvan de opbrengst is bestemd voor de aanschaf van vier zonnepanelen op het dak van het bijgebouw De Sterke Schakel van de kerk.

Het tweede concert komt eraan en is op zondag 16 maart. “Ik heb gevraagd aan het kerkbestuur of zij het technisch mogelijk konden maken dat er zonnepanelen op het dak geplaatst kunnen worden en dan zou ik voor het geld zorgen”, legt Andreae uit. “En de enige manier waarop ik dat kan doen is door middel van het geven van concerten.”

Andreae voegde de daad bij het woord en organiseerde vier concerten en tijdens drie ervan zingt hij zelf ook, als tenor. “Tijdens ons eerste concert hebben we 560 euro opgehaald en als we dat keer vier doen, hebben we genoeg voor de zonnepanelen.”

Andreae is bevlogen als het om het milieu gaat, en hij ziet dan ook het liefst dat behalve de gemeente en burgers ook verenigingen duurzamer met hun energieverbruik omgaan. “En de kerk zou je toch als een soort vereniging kunnen zien”, vindt Andreae.

Zelf zingt Andreae tijdens het komende concert onder meer liederen van Purcell, Wolff en Pärt, begeleid door Mia Bosquet op orgel. “We zijn hard aan het oefenen, en we moeten dat nog een paar keer samen doen”, aldus Andreae.

“Eigenlijk heeft het zingen van romantische liederen mijn voorkeur, maar er is niet zoveel muziek voor tenor en orgel. Ik ben gaan zoeken in een muziekwinkel in Utrecht en toen kwam ik op deze muziek uit.”

Mezzo-sopraan Beate Rose zingt onder andere delen uit de Mattheus Passion van Bach waarin ze begeleid wordt door Leontien Akkerman op viool en het leerlingen-strijkorkest I Fiedelini, dat verder nog Air van Bach, en Pachelbel en Vivaldi ten gehore brengt.

“Dat leerlingenorkest bestaat uit tien- tot zestienjarigen en enkele volwassenen”, verklaart Andreae. “Met een deel van dit programma waren ze toch al bezig, dus dat kon er heel mooi in gevoegd worden.”

- Iedereen is welkom in de Protestantse kerk, Clarissenstraat 18, Boxtel, op zondag 16 maart voor het volgende concert voor de zonnepanelen. Dit wordt gehouden van 15.00 tot 16.00 uur.

Bron: Brabants Dagblad door Noor Reigersman