BODEGRAVEN - Ze hebben er twee jaar aan gewerkt, er wordt een slordige 25.000 euro aan uitgegeven, en als de laatste noot heeft geklonken is het definitief over.

De vier mannen achter de Bodegraafse Matthäus in de kerk waar het moet gebeuren. Van links naar rechts: Dirk Jan Warnaar, Kees de Bruijn, Bas Batelaan en Rob Verheul. FOTO PIM MUL

Maar dan kunnen vier enthousiaste Bodegravers zeggen dat ze hun grootste wens hebben vervuld: zelf een complete uitvoering neerzetten van de Matthäus Passion. Op 8 maart moet het in de gereformeerde kerk van Bodegraven gebeuren.

Kees de Bruijn, zelf een enthousiast zanger, was de man van het idee. ,,Ik heb wel de Johannes Passion gezongen, maar nog nooit de Matthäus. Het is altijd mijn wens geweest die nog eens te zingen, maar ik had geen zin om lid te worden van een koor.’’ zegt hij. ,,Dan zit je vast aan de wekelijkse repetities en je kunt het ook niet maken om meteen na de uitvoering weer je lidmaatschap op te zeggen.’’

Bij hem groeide het plan om zelf een uitvoering te organiseren, met zorgvuldig geselecteerd koor en solisten. ,,Ik ben van mijn vak projectleider, dus zo’n organisatie kan ik wel aan. Ik legde het plan onder een biertje voor aan twee van mijn beste vrienden, Bas Batelaan en Rob Verheul, en ze waren meteen enthousiast. We besloten het met zijn drieën te doen, maar alleen als de dirigent meedeed die we voor ogen hadden: Dirk Jan Warnaar.’’

Nu wil het toeval dat Warnaar - bekend musicus en dirigent - precies dezelfde wens koesterde als de drie vrienden, alleen had hij zich er al bij neergelegd dat het er niet meer van zou komen. ,,Toen ik op de lagere school in Alphen zat was ik al geboeid door de Matthäus Passion. Onze meester vertelde er over en we zongen er stukjes uit,’’ zegt hij. ,,Ik heb de Matthäus Passion altijd al willen dirigeren, maar het is zakelijk gezien nooit op mijn weg gekomen. Het is natuurlijk ook niet niks, zo’n productie.’’

Warnaar viel dus bijna van zijn stoel toen de Bruijn, Batelaan en Verheul hem benaderden. ,,Toen ik enigszins van de schrik was bekomen zei ik: als jullie erin geloven doe ik het ook.’’ Want deze kans wilde hij niet laten lopen. ,,Muzikaal is de Matthäus Passion één van de grootste werken die ooit zijn geschreven. Voor mij is het zelfs het allergrootste.’’ Twee jaar geleden begonnen de voorbereidingen al, en dat was niets te vroeg. ,,De bekende orkesten zijn al twee jaar tevoren volgeboekt, daar kwamen we snel achter. Bovendien ontdekten we dat de grote orkesten niet te betalen zijn,’’ zegt Kees de Bruijn. ,,Gelukkig konden we het orkest Continuo uit Rotterdam boeken. Dat bestaat uit professionals en studenten en is nog te betalen.’’ Een deel van de kosten wordt bestreden door sponsoring. De leden van het gelegenheidskoor werden gerecruteerd uit een groot aantal koren in het Groene Hart. ,,Voor amateurzangers is dit werk verschrikkelijk moeilijk. Maar ik ken genoeg mensen die het aankunnen en die hebben we benaderd,’’ zegt Dirk-Jan Warnaar. ,,En bijna iedereen die we gevraagd hebben heeft ’ja’ gezegd. Ik denk dat we een heel mooi koor hebben.’’ De zangers komen onder meer uit Bodegraven, Gouda, Mijdrecht en Woerden. Ook de solisten - onder wie de Alphense sopraan Lisette Emmink - zijn zorgvuldig uitgezocht.

Er wordt al druk gerepeteerd met het koor. ,,Hier is een enorme inzet voor nodig. Er moet veel thuis worden gerepeteerd. Er zijn passages bij die je vijftig keer moet oefenen,’’ zegt Warnaar. Er zijn zelfs mensen die een jaar lang niet bij hun eigen koor zingen omdat ze zich volledig concentreren op het enorme werk van Johann Sebastian Bach.

En na afloop van de uitvoering op 8 maart is het allemaal over. ,,Ik denk dat we het vreselijk zullen vinden. Vergeet niet dat alles in het teken heeft gestaan van deze ene voorstelling,’’ zegt Warnaar. ,,Ik zal wel een moeilijk moment hebben na de laatste noot.’’ En de voorstelling herhalen zit er ook niet in. ,,Het is niet twee voor de prijs van één. Een extra voorstelling kost hetzelfde bedrag, en je moet weer zeshonderd kaarten verkopen.’’ Maar misschien komt er ooit een vervolg, zegt Kees de Bruijn. ,,Als het een succes wordt zeggen we misschien: zullen we de Messiah gaan doen?’’

Meer informatie: www.mattheusbodegraven.nl

Bron: AD Groene Hart Door Peter van Eijk